Prilba musí padnúť

S tým, ako sa rozširujú možnosti individualizácie pomocou sťahovacích pásikov okolo hlavy, rastie i nebezpečenstvo voľby helmy zle padnúcej. Nezabudnite teda na klasickú poučku – vyberať takú, aby sedela bez padania do očí i bez zapnutia pásku. Helma presne sediaca na hlave je niečo ako presne padnúca topánka. I topánku príliš veľkú môžete skúšať vypchať, ale nikdy to nebude ono. Sťahovací pásik teda áno ale vždy na padnúcej prilbe, nikdy by nemal suplovať presné usadenie.

Prilba na mieru

V poslednej dobe sa objavilo takisto niekoľko spôsobov prispôsobenia tvaru helmy hlave. Stále populárnejšie je dofúknutie helmy vzduchom. Dobré je určite tam, kde neprekonávate veľké výškové rozdiely. Pri zjazdoch s kilometrovým prevýšením, a podobne pri takýchto výjazdoch lanovkou, už narazíme na zmeny objemu pri rôznom tlaku a je teda nutné prilbu pri- alebo odfúknuť.

Ďalším systémom, ktorý sa na pultoch objaví až tento rok je VACO Autofit, čo je vákuové tvarovanie podľa vašej hlavy. Výhodou je, že vám prilba padne ako uliata a pokiaľ sa niečo zmení, dá sa znova pretvarovať. Nevýhodou by teoreticky mohlo byť, že pri prípadnom poškodení krycej vrstvy a vniknutí vzduchu, sa vám prilba „rozsype“.

Prilba a okuliare

Takisto nepodceňujte vyskúšanie helmy s okuliarmi a naopak. Dnes je väčšina okuliarov tzv. helmet compatible, ale ani nákup okuliarov a prilby od jednej značky nezaručí, že práve na vašej hlave spolu sedieť nebudú. Navyše ak máte jeden kus výbavy starší a dokupujete nový, nemusí byť zhoda ani v prípade jedného výrobcu samozrejmosťou.

Vhodný nie je ani veľký priestor medzi hornou hranou okuliarov a helmou (nápor chladu na čelo, dá sa riešiť kuklou do helmy), ani priestor žiadny (upcháva sa ventilácia na vrchu rámčeka a krycí molitan môže nasávať vlhkosť zo snehu). Správne kompatibilné okuliare majú pruženku („gumu“) pripevnenú na okuliaroch dosť spredu, aby dobre kopírovala tvar helmy. U niektorých okuliarov je dobré skontrolovať, či vám rozpínacia/nas¬ta­vovacia klipsňa pruženky nekoliduje s klipom v zadnej časti helmy.

Detaily

V dnešnej ponuke je už možno vybrať i kvalitný a dostatočne mäkký pásik. Drahšie helmy majú i kovový uzáver namiesto klasického plastového bajonetu. Výhodou je i ráčnové uťahovanie. Najmä u detí je dobré vyskúšať, či sa im darí pásik rozopnúť a zapnúť, ideálne v rukaviciach.

Konštrukcia – sendvič verzus inmold

Pôvodné „plné“ (tzv. full-shell) helmy so škrupinou prekrývajúcou uši značne ustúpili. Zdá sa, že si ponechávajú športový až pretekársky image, podporovaný samozrejme športovcami so zjazdármi v čele. Omnoho väčšej obľube – nielen u freeskierov a snowboardistov, ale i u bežných lyžiarov – sa tešia modely s odnímateľnými mäkkými krytmi uší, tzv. half-shell. Väčšinou sa predávajú modely zhotovené spečením vnútornej vrstvy s vonkajšou škrupinou, tzv. inmold procesom. Sú o niečo ľahšie než prevažne sendvičové helmy plné.
Paradoxne sú vývojovo staršie sendviče o niečo dokonalejšie: jednako v priemere mávajú o trochu väčšiu tuhosť a odolnosť (nemusí ale byť vždy pravidlom, záleží i na materiále vonkajšieho skeletu i na hrúbke vrstiev), taktiež sú koncipované tak, aby vnútorná vrstva silu menšieho nárazu pohltila bez následkov pre integritu helmy. Zatiaľ čo u inmoldových sa sila rozkladá v nastriekanej hmote EPS, ktorá slúži vlastne jednorázovo.

Výmena prilby

Oficiálne sa odporúča helmy nanajvýš po piatich rokoch (kvôli starnutiu materiálu vplyvom UV žiarenia) a po každom (exaktnejšie nedefinovanom) náraze vymeniť. Je to samozrejme trochu teoretické, pretože úlohu hrá mechanizmus i sila úderu, ale dokiaľ nebude k dispozícii odborná prehliadka helmy s posúdením, či je ešte použiteľná, nemá jej užívateľ istotu. Istejšie je teda prilbu po akomkoľvek poškodení vymeniť.