Prilba musí padnúť

S tým, ako sa rozširujú možnosti individualizácie pomocou uťahovacích pásikov okolo hlavy, rastie i nebezpečenstvo voľby helmy zle padnúce. Nezabudnite teda na klasickú poučku - vyberať takú, aby sedela bez padania do očí aj bez zapnutia pásku. Helma presne sediaca na hlave je niečo ako presne padnúci topánka. Aj topánku príliš veľkú môžete skúšať vypchať, ale nikdy to nebude ono. Sťahovací pásik teda áno ale vždy na padnúce prilbe, nikdy by nemal suplovať presné usadenie.

Prilba na mieru

V poslednej dobe sa objavilo aj niekoľko spôsobov prispôsobenia tvaru helmy hlave. Stále populárnejšie je dofúknutie helmy vzduchom. Dobré je určite tam, kde neprekonávajú veľké výškové rozdiely. Pri zjazdoch s kilometrovým prevýšením, a podobne pri takých výjazdoch lanovkou, už narazíme na zmeny objemu pri rôznom tlaku a je teda nutné prilbu do- alebo ufouknout.
Ďalším systémom, ktorý sa na pultoch objaví až tento rok je vacoa Autofit, čo je vákuové tvarovanie podľa vašej hlavy. Výhodou je, že vám prilba padne ako uliata a ak sa niečo zmení, možno ju znova pretvarovať. Nevýhodou, b teoreticky mohlo byť, že pri prípadnom poškodení krycej vrstvy a vniknutie vzduchu, sa vám prilba "rozsype".

Prilba a okuliare

Rovnako nepodceňte vyskúšanie helmy s okuliarmi a naopak. Dnes je väčšina okuliarov tzv. Helmet compatible, ale ani nákup okuliarov a prilby od jednej značky nezaručí, že práve na vašej hlave spolu sedieť nebudú. Navyše ak máte jeden kus výbavy starší a dokupujete nový, nemusí byť zhoda ani v prípade jedného výrobcu samozrejmosťou.

Vhodný nie je ani veľký priestor medzi hornou hranou okuliarov a helmou (nápor chladu na čelo, možno riešiť kuklou do helmy), ani priestor žiadny (upcháva sa ventilácia na vŕšku rámčeka a krycí molitan môže nasávať vlhkosť zo snehu). Správne kompatibilné okuliare majú pruženku ( "gumu") pripevnenú na okuliaroch veľa vpredu, aby dobre kopírovala tvar helmy. U niektorých okuliarov je dobré skontrolovať, či vám rozpínacia / nastavovacia pracka pruženky nekoliduje s klipom v zadnej časti okuliarov.

Detaily

V dnešnej ponuke si už možno vybrať aj kvalitný a dostatočne mäkký pásik. Drahšie helmy majú aj kovový uzáver namiesto klasického plastového bajonetu. Výhodou je aj račňové uťahovanie. Najmä u detí je dobré vyskúšať, či sa im darí pásik rozopnúť a zapnúť, ideálne v rukaviciach.

Konštrukcia - sendvič verzus InMold

Pôvodný "plné" (tzv. Full-shell) helmy so škrupinou prekrývajúce uši značne ustúpili. Zdá sa, že si ponechávajú športový až pretekársky image, podporovaný samozrejme športovcami sa zjazdári na čele. Oveľa väčšej obľube - nielen u freeskierov a snowboardistov, ale aj u bežných lyžiarov - sa teší modely s odnímateľnými mäkkými krytmi uší, tzv. Half-shell. Väčšinou sa predávajú modely zhotovené spečením vnútorné vrstvy s vonkajšou škrupinou, tzv. InMold procesom. Sú o niečo ľahšie ako prevažne sendvičové helmy plné. Paradoxne sú vývojovo staršie sendviče o niečo dokonalejšie: jednak v priemere mávajú o trochu väčšiu tuhosť a odolnosť (nemusí ale byť vždy pravidlom, záleží aj od materiálu vonkajšieho skeletu i na hrúbke vrstiev), jednak sú koncipované tak, aby vnútorná vrstva silu menšieho nárazu pohltila bez následkov pre integritu helmy. Kdežto u inmoldových sa sila rozkladá v nastriekanej hmote EPS, ktorá slúži vlastne jednorázovo.

výmena prilby

Oficiálne sa odporúča helmy najdlhšie po piatich rokoch (kvôli starnutiu materiálu vplyvom UV žiarenia) a po každom (exaktnejšie nedefinovanom) náraze vymeniť. Je to samozrejme trochu teoretické, pretože úlohu hrá mechanizmus i sila úderu, ale pokiaľ nebude k dispozícii odborná prehliadka helmy s posúdením, či je ešte použiteľná, nemá jej užívateľ istotu. Istejšie je teda prilbu po akomkoľvek poškodení vymeniť.

Prilby a normy

Všetky prilby musia zodpovedať európskym normám, čo by malo byť vždy uvedené na štítku. Na certifikáciu je vhodné dávať pozor najmä pri nákupe lacných prilieb od nepreverených predajcov.

Základnou normou je EN 1077 (zodpovedá aj ASTM 2040 alebo štandardom SNELL). Ovšem aby to nebolo tak jednoduché, EN 1077 sa delí na dve triedy: A a B. Výrobcovia toto delenie moc neuvádza, najmä teda u modelov začlenených do triedy B. S triedou A a poťažmo certifikáciou FIS sa naopak výrobcovia radi pochvália. V čom sa líšia?

Trieda A: Má väčšie pokrytie povrchu hlavy, škrupina musí kryť aj uši. Čo je ale dôležitejšie, škrupina musí odolať výrazne silnejšiemu nárazu testovacieho hrotu - výška, z ktorej testovací hrot padá, je 750 mm (oproti 375 mm u triedy B), čo zodpovedá rýchlosti 3,84 m / s. Trieda A teda zabezpečuje výrazne vyššiu ochranu hlavy proti mechanickým vplyvom. Jej nevýhodou bude z hľadiska rekreačného lyžiara komfort: prilba bude ťažšie, so zníženou ventiláciou a obmedzeným priechodom zvuku. Obmedzená bude aj regulácie veľkosti prilby.

Od tohto roka platí naviac nový predpis FIS, ktorý vyžaduje rýchlosť hrotu dokonca 6,8 m / s. Helmy homologované FIS tak budú z hľadiska ochrany proti prierazu ešte bezpečnejšia.

Trieda B: Norma stráži, že prilba musí kryť vršok a temeno hlavy, naopak nemusia chrániť uši. Materiál škrupiny musia odolať znateľne slabšiemu nárazu testovacieho hrotu než prilby triedy A (polovičná výška pádu). Ich hlavnou výhodou je zato komfort: ventilácia, regulácia veľkosti, systémy na doťahovanie a dofukovanie, ... Aj voľné uši a poslucháčsky komfort hovorí v prospech prilieb triedy B. Logicky je uprednostní asi všetci, ktorí sa nevystavujú enormnému riziku pri lyžovaní.


Článok Ako vybrať zjazdové lyže
Článok Ako vybrať lyžiarske topánky
Článok Ako vybrať lyžiarske palice
Článok Ako vybrať lyžiarske okuliare
Článok Ako vybrať lyžiarske chrániče
Článok Ako vybrať detské lyže, topánky a palice